Monday, March 12, 2012

19th century and the birth of modern gods - der Weltgeist

19th Century is in many ways a turning point in the history of the world. Here is just a scratch of what happened...

Coming right after the French Revolution it saw the rise and fall of Napoleon.

It saw the rise of the British Empire that brought Western civilization to the furthest islands of Pacific and made English the lingua franca of the modern world.

It saw the rise of Scientific Inquiry and the Technological Revolution that accompanied it.

It saw the rise of many modern gods.

Let us have a look at some of them modern gods in order to better understand the history of genetics as a science and how we came to know what we know today.

And what went wrong...


Der Weltgeist
Der Begriff Weltgeist als metaphysisches Prinzip ist zunächst bekannt als Zentralbegriff der spekulativen Philosophie Hegels: Für ihn ist die gesamte historische Wirklichkeit, die Totalität, der Prozess des Weltgeistes. Dadurch realisiere sich der „Endzweck“ in der Weltgeschichte, und zwar die „Vernunft in der Geschichte“.

Mit dieser Ansicht knüpfte er an die von Schelling erstmals publizierte Weltgeisttheorie an. In Napoleon z. B. sah er ihn exemplarisch verkörpert. Hegel sah in Napoleon die „Weltseele zu Pferde“, später oft verändert in das Wort vom „Weltgeist zu Pferde“.

Marx und Engels knüpften eher kryptisch an die Hegelsche Bestimmung des Weltgeistes an. In der Deutschen Ideologie wenden sie den Begriff materialistisch und kritisch: Die Schikane des Weltgeistes bzw. die „List der Vernunft“ weise sich letztlich als Weltmarkt aus. Der ihnen verbundene Frühsozialist Moses Hess hingegen vertrat eine Art von Messianismus des Inhalts, dass mit der französischen Revolution ein neues Weltzeitalter begonnen habe.
wikipedia


Did I say that the Victorian period made English lingua franca?

Oh, sorry!

I forgot to mention that some of the more important 19th century books that are still shaping our world today were written auf Deutsch.

No comments:

Post a Comment